Mari Belajar Bersama Cikgu Mariam..

Mari Belajar Bahasa Melayu (LINUS ) Melalui ICT

Tuesday 5 June 2012

Dalam Perancangan Lagi......

Program Titian Perdana Kelas Bimbingan Intensif ( Sifar Linus ) 
Pengenalan Program 
Titian Perdana diwujudkan dengan matlamat untuk memastikan murid-murid Linus (Literasi&Numerasi) di Sk Pegagau mendapat bimbingan secara intensif dan berkualiti. Program ini diwujudkan pada tahun 2011 dengan sasaran murid Linus Kohort 1. 
Matlamat Program 
Sasaran pihak sekolah adalah untuk memastikan murid-murid dapat menguasai asas kemahiran membaca dan mengira sebelum naik ke tahap 2 menjelang tahun 2013. 
Proses ( Modus-operandi) 
Masa : 1  jam sebelum  jadual  P&P  harian  bermula
Tempat : Pusat Sumber Sk Pegagau 
Kelas : 2A 
Bil. Murid : Berdasarkan keputusan data saringan semasa 
Corak pengajaran 
Dalam setiap sesi 2 orang guru akan menjalankan sesi pengajaran di mana setiap orang guru mempunyai peranan pada satu-satu masa bergantung kepada perbincangan guru. Salah seorang daripada guru berperanan untuk memantau penglibatan murid dalam kelas ini. Modul Pengajaran ini telah diambil dan diguna pakai seperti modul pengajaran di negara Scotland yang mana negara ini telah mendapat pengiktirafan dunia. Selain itu juga guru memeriksa kad rekod bacaan di rumah yang telah ditandatangan oleh ibu bapa sebagai bukti bahawa bahan bacaan telah dibaca di rumah. Bimbingan di rumah ini sesuai dengan persetujuan dan komitmen yang dibentuk oleh ibu bapa dan guru setelah perjumpaan Titian Kasih yang telah diadakan. 
Kaedah pembelajaran 
Kaedah masteri ( Murid kuasai sepenuhnya baru berpindak ke unit lain ) Bahan Pengajaran Berdasarkan Modul yang disediakan


 










No comments:

Post a Comment