Mari Belajar Bersama Cikgu Mariam..

Mari Belajar Bahasa Melayu (LINUS ) Melalui ICT

Monday 16 July 2012

Tarikh 16 Julai 2012 (ISNIN)
Masa 4.20-5.20 Petang
Kelas 2A
Mata Pelajaran Bahasa Melayu- Literasi ( ALIRAN LINUS )
Unit Membaca, menulis perkataan yang mengandungi Diftong dan Vokal Berganding
Tema Kampung Saya
Kemahiran 1.14-Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi diftong.
Aktiviti
1. Menamakan perkataan yang mengandungi diftong berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
2. Menyebut dan mencerakinkan perkataan yang mengandungi diftong kepada suku kata dengan tepat berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
3. Latih tubi mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi diftong secara kelas, kumpulan dan individu.
4. Latihan pengukuhan membaca perkataan melalui aktiviti didik hibur seperti permainan bahasa dan nyanyian.
Bahan/Alatan Modul Murid Buku Latihan(Modul) Kad Perkataan Gambar
Isi Pelajaran 1. Tupai 2. Serai 3. Limau 4. Taufan 5. Kaloi 6. Pantai 7. Petai 8. Sekoi 9. Surau 10. Pulau 11. Rantai
Objektif
Pada akhir pelajaran murid dapat:-
1. Membaca dan memahami sekurang-kurangnya 10 daripada 11 perkataan yang mengandungi diftong dengan betul.
Sistem Bahasa Kata Nama Khas
Pengisian Ilmu Dunia Seni Visual, Muzik
Nilai Murni Kerjasama, Rajin KBT KB-mengenal pasti, mengumpulkan dan mengelaskan, menjana idea BCB-Bacaan Kontekstual-menghubungkait

Ruang Angkat LINUS Sk Pegagau

Pameran  Sudut  Bahan  Bantu Mengajar,  Ruang  Bacaan  Linus  Di Pusat Sumber  Dan  Sistem  Fail  Murid  Linus








Saturday 14 July 2012

Ruang Angkat LINUS Sk Pegagau

NEW: RUANG ANGKAT LINUS
Matlamat utama ruang Linus ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan dan pengenalan dengan lebih meluas lagi berkaitan program Linus di SK Pegagau kepada warga sekolah dan masyarakat. Ruang ini menggantikan ketiadaan bilik LINUS yang khas memandangkan kekangan bilik yang sedia ada.
Objektif ruang ini diwujudkan adalah untuk:-

a. Mewujudkan suasana dan persekitaran sekolah yang lebih ceria dan seronok.
b. Memaparkan pelbagai bahan bantu mengajar yang berkaitan dengan mata pelajaran dan kemahiran kepada murid-murid.
c. Membantu proses pengajaran dan pembelajaran guru.
d. Menyediakan ruang hiburan dan bahan bacaan spontan untuk murid-murid.
e. Menimbulkan keseronokan untuk murid untuk ke sekolah.
f. Menyediakan bahan bantu mengajar yang tersedia untuk proses pengajaran dan pembelajaran di luar bilik darjah.